Regels en Voorschriften
Hip Hop Unite Belgium Championship Regels
Hip Hop Criteria - Korte versie
Alle bewegingen moeten passen bij en een afspiegeling zijn van de verschillende hiphopstijlen en 'moves'. De choreografie moet verschillende stijlen vertonen met betrekking tot alle volgende criteria:
​
- Techniek en complexiteit
- Muziek expressie en interpretatie
- Afwisseling en creativiteit
- Formaties en visueel beeld
- Teamprestaties en presentatie
​
Houd er rekening mee dat de choreografie betrekking moet hebben op de criteria en dat elk criterium even belangrijk is als het andere.
'Choreografie is zo goed als techniek, expressie en uitvoering'
Techniek en complexiteit
​
• Hoog niveau van technische bekwaamheid en kwaliteit in alle hiphopstijlen en bewegingen
• Nauwkeurige, doelgerichte plaatsing en controle van alle bewegingen en lichaamsdelen
• Gemakkelijk te bewegen
• Elke stijl moet correct worden uitgevoerd met een hoog niveau van techniek en op de originele manier waarop de stijl bedoeld was. Het wordt aangeraden stijlen te vermijden die niet door alle bemanningsleden goed kunnen worden uitgevoerd
• Veel delen van het lichaam en veel spiergroepen tegelijk gebruiken
• Hoge mate van neuromusculaire coördinatie
• Gebruik van complexe / moeilijke bewegingen die specifiek zijn voor de verschillende hiphop stijlen
• Ervoor zorgen dat de gekozen bewegingen en stijlen veilig zijn en goed worden uitgevoerd, zodat geen enkel teamlid gewond raakt
Muziek expressie en interpretatie
​
• Vermogen om de muziek uit te drukken met de gekozen dans en stijlen
• Uiting van de hiphopcultuur
• Gebruik van muziek die past bij de verschillende hiphopstijlen
• Muziek en bewegingen moeten onafscheidelijk zijn
• Goede muzikale timing
• Gebruik van de natuurlijke muziekstructuur en frasering zoals hoge, lage tonen, ritmes, tegentempo en songteksten / tekst
Afwisseling en creativiteit
​
• Creatieve, onvoorspelbare bewegingen waarbij het hele lichaam wordt gebruikt
• Gebruik van een verscheidenheid aan verschillende hiphopstijlen en bewegingen
• Onvoorspelbare originele overgangen bij het wisselen van positie van bemanningsleden om formaties en een visueel beeld te creëren
• Overgangen van de ene stijl naar de andere moeten creatief zijn en vloeien als onderdeel van de choreografie
• Onvoorspelbare en creatieve veranderingen in de verticale niveaus
• Afwisseling in het gebruik van het hele lichaam
Formaties en visueel beeld
​
• Inzet van de gehele crew om een ​​visueel beeld te creëren
• Gebruik van het gehele vloeroppervlak en oriëntaties
• Het visuele effect van een crew bij het maken van formaties en het gebruik van de verticale niveaus
• Trucs moeten worden gechoreografeerd en niet worden opgezet
• Trucs mogen niet worden gebruikt om te pronken, maar hebben een doel bij het opbouwen van de choreografie
Teamprestaties en presentatie
​
• Hetzelfde uitvoeringsniveau van teamleden: alle leden moeten bewegingen met dezelfde precisie uitvoeren
• Vertoning van een algeheel hoge standaard bij de levering van de gehele choreografie
• Dynamische energie en intensiteit tijdens de uitvoering (verkoop van de choreografie)
• Vermogen om opwinding, enthousiasme en stemming te genereren in relatie tot de hiphopcultuur
• Interactieve choreografie met teamleden
• Bij elkaar blijven
• Solo-optredens worden afgeraden, teamchoreografie is vereist
• Kledij en uitstraling passend bij de hiphop / straatcultuur
Onacceptabele moves
Elke beweging die het risico op letsel bij een bemanningslid met zich meebrengt. Alle bewegingen en vooral 'trucs', moeten perfect worden uitgevoerd, zonder enig gevaar/risico op letsel voor een bemanningslid.
Indien u twijfelt over uw acceptatie, raadpleeg dan de hoofdjury vóór aanvang van de voorronde.
HET IS EEN HIPHOP DANSWEDSTRIJD – DUS DE JURY WIL DANS ZIEN
WIJ ACCEPTEREN NIET OM HET PODIUM TE VERLATEN (er is geen backstage)
Categorieën en afdelingen
De wedstrijd kent 2 categorieën waarin men kan deelnemen:
-
Kleine Crew (5 - 9 dansers)
-
Mega crew (10 - 35 dansers)
GEEN LEEFTIJDSGRENS op het ASFALT festival
Officiële regels, volledige versie
​
In het volgende document vind je de volledige regels van Hip Hop Unite. Deze regels zijn van toepassing op alle HHU-competities in de wereld, inclusief Europese en Wereldkampioenschappen. Ze zijn een vereiste om een ​​officieel HHU-evenement te organiseren en moeten worden gevolgd door het organiserende team in elk land.
Regels voor Hip Hop Unite Battles
Het nieuwe battleconcept van Hip Hop Unite Belgium kent 4 categorieën.
- Hiphop 1-1
- Funk en clubstijlen 1-1
- crew (minimaal 3, maximaal 5 dansers) battle gemengde stijlen (alle leeftijden)
Voor elke categorie zijn er 4 rondes:
Ronde 1: preselectie
​
Alle dansers moeten een voorselectieronde doen.
Deze ronde is een freestyle solo van 45 seconden op een nummer, willekeurig gekozen door de dj, voor de jury.
Na elke categorie kiezen de juryleden de dansers die doorgaan naar de 2e ronde.
De crews doen een voorselectie battle.
Ze doen voorselectie van 3x45s. De crew kan zelf kiezen hoe ze deze tijd onder elkaar verdelen. Ze krijgen verschillende muziekstijlen in hun ronde, zodat de crew een deel van hun diversiteit en kwaliteiten in alle stijlen kan laten zien .
Bij de voorselectie moeten alle dansers aanwezig zijn.
Een crew kan GEEN voorselectie doen zonder een volledig team.
​
Als er maar net genoeg dansers in een categorie strijden om de volgende ronde te vullen, zal elke danser nog een voorselectieronde moeten doen, zelfs als ze allemaal doorgaan naar de volgende ronde.
Als een crew of danser niet op tijd is om de voorselectie te doen, kan deze niet door naar de volgende ronde.
Als de voorselectie van een categorie is afgelopen, kunnen er geen nieuwe dansers meer in deze categorie komen, ook al hebben ze zich al ingeschreven voor deze categorie.
Ronde 2: Top 8
​
Na de voorselectie zal de jury 8 dansers kiezen om mee te doen in de top 8.
Dit keer dansen de deelnemers 1 ronde van 45s tegen een andere danser uit dezelfde categorie. Na elke battle kiezen de juryleden de winnaar van die battle. Deze danser gaat door naar de volgende ronde.
De crews krijgen 3 rondes van 45s. Ze kunnen ervoor kiezen om elke danser zijn / haar ronde te laten doen of routines of duo's te doen of ..., met een maximum van 2 routines per battle. Na elke ronde is het de beurt aan de andere crew.
Elke crew danst dus 3 rondes van 45, afgewisseld met de rondes van de andere crew.
​
Als een geselecteerde danser uit de preselecties geblesseerd raakt voor de battle, of om een ​​andere reden niet kan deelnemen aan de top 8, kan de jury een andere danser uit de preselectie selecteren om zijn/haar plaats in te nemen.
Als een crew in de top 8 van de crew battles een geblesseerde danser heeft, moeten ze de battle beëindigen met de overgebleven dansers.
MAAR de gewonde danser moet aanwezig zijn bij de battle.
Indien dit niet mogelijk is, zal de crew dit met de organisatie moeten overleggen.
Als een hele geselecteerde crew niet aanwezig is aan de start van de top 8, wordt deze gediskwalificeerd en vervangen door de volgende crew, gekozen door de juryleden, uit de preselecties.
​
Ronde 3: Top 4
​
De winnaars van de top 8 gaan door naar de top 4. Hier dansen ze 1 ronde van 45 seconden tegen een andere winnaar van de vorige ronde, waarna de jury de nieuwe winnaar kiest om door te gaan naar de volgende ronde.
De crews krijgen 3 rondes van 45s. Ze kunnen ervoor kiezen om elke danser zijn / haar ronde te laten doen of routines of duo's te doen of ..., met een maximum van 2 routines per battle. Na elke ronde is het de beurt aan de andere crew.
Elke crew danst dus 3 rondes van 45, afgewisseld met de rondes van de andere crew.
​
Als een danser in de top 4 geblesseerd raakt in de 1-1-categorieën, of om een ​​andere reden niet kan deelnemen aan de top 4, kunnen de juryleden een andere danser uit de top 8 kiezen om zijn / haar plaats in te nemen.
Als een crew in de top 4 van de crew battles een geblesseerde danser heeft, moeten ze de battle beëindigen met de overgebleven dansers. MAAR de gewonde danseres moet aanwezig zijn bij de battle. Indien dit niet mogelijk is, zal de crew dit met de organisatie moeten overleggen.
Als een hele geselecteerde crew niet aanwezig is aan de start van de top 4, wordt ze gediskwalificeerd en wordt de 2e battle een crew three-way battle, waarbij de juryleden 1 winnaar kiezen om door te gaan naar de finale.
Ronde 4: Finale
​
De winnaars van de top 4 gaan door naar de finale. Hier dansen ze 2 rondes van 45 seconden tegen de andere winnaar van de vorige ronde, waarna de juryleden per categorie een winnaar kiezen.
​
De crews krijgen 5 rondes van 45s. Ze kunnen ervoor kiezen om elke danser zijn / haar ronde te laten doen of routines of duo's te doen of ..., met een maximum van 2 routines per battle. Na elke ronde is het de beurt aan de andere crew.
Elke crew danst dus 5 rondes van 45, afgewisseld met de rondes van de andere crew.
​
Nogmaals: als een danser in de finale geblesseerd raakt in de 1-1-categorieën, of om een ​​andere reden niet kan deelnemen aan de finale, kunnen de juryleden een andere danser uit de top 4 kiezen om zijn / haar plaats in te nemen.
Als een crew in de top 4 van de crew battles een geblesseerde danser heeft, moeten ze de battle beëindigen met de overgebleven dansers, als dit wordt toegestaan ​​door de organisatie.
MAAR de gewonde danseres moet aanwezig zijn bij de battle.
Indien dit niet mogelijk is, zal de crew dit met de organisatie moeten overleggen.
Als een hele geselecteerde ploeg niet aanwezig is aan de start van de top 4, wordt deze gediskwalificeerd en wint de andere ploeg zonder tegenstand.
Aanvulling
Als de organisatie constateert dat er te veel dansers zijn ingeschreven in een bepaalde battle, kunnen ze ervoor kiezen om een Top 16-ronde toe te voegen.